Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Aktuality

Co se děje na Gymnáziu Oty Pavla

By

20/03/2019

GOP udělal POPRASK!

20/03/2019 | By |

Domotat poslední rakety, dozkoušet poslední loby a dropy a může se na to!

V základní skupině nás čekali nelehcí soupeři – gymnázia Arabská a Postupická a SOŠ Lipí. Každé utkání zahrnovalo rovnou pět zápasů – dvouhry a čtyřhry chlapců i dívek a jako poslední smíšenou čtyřhru. Moc milým překvapením byl pak výkon našeho deblového dua Tomáš – Tomáš, když díky zevrubně promyšlené taktice s pracovním názvem „dáme jim čuchnout“, vyhrálo všechny své zápasy v základní skupině a zajistilo nám potřebný klid do dalších střetnutí. Navíc nelze nepochválit jejich pevné nervy a vůli v situaci, kdy již prohrávali 17:20 (soupeřům stačil jediný míč k vítězství), a přesto zvládli mač dotáhnout k vítěznému konci v poměru 22:20. Více

By

20/03/2019

Úspěch „vesmírné expedice“ chemických expertů 2. S

20/03/2019 | By |

Úlohy Chemické olympiády kategorie D byly letos tematicky zaměřeny na vlastnosti plynů, které se nacházejí v atmosférách planet sluneční soustavy. Soutěžící se stali chemickými experty, jejichž znalosti přispěly k udržitelnosti života obyvatel nově vybudovaného městečka Mars City.

Náš tým ve složení Beata Homolová, Jan Kolář, Míša Šimánková a Ester Horálková hravě překonal teoretické i praktické nástrahy školního kola a postoupil do obvodního kola, kterého se účastnilo 18 žáků – především z víceletých gymnázií. V silné konkurenci všichni naši zástupci prokázali své kvality v teoretické i laboratorní části soutěže a vybojovali pro Gymnázium Oty Pavla 1., 4., 7. a 13. místo. Úspěšně tak navázali na výsledky z roku 2017, kdy GOP reprezentovali studenti ze současné 4. S. V celopražském kole nás budou reprezentovat Beata Homolová a Jan Kolář. Věříme, že úspěšně.

Jiřina Svobodová

By

19/03/2019

Webinář Safra, fraktál?

19/03/2019 | By |

Cílem videokonference Safra, fraktál? bylo seznámit účastníky se samotným pojmem fraktál, ukázat fraktály v přírodě a také jejich využití v technické praxi. Seminář byl veden žáky Střední průmyslové školy v České Lípě, Gymnáziem v Jihlavě a žáky Gymnázia Oty Pavla. Samotného webináře se prostřednictvím internetu účastnilo i mnoho dalších základních a středních škol České republiky, některé z nich se dokonce aktivně zapojily se svými učiteli. Zajímavou formou byl představen samotný fraktál, žáky vyrobená Kochova vločka, vysvětlení a užití Lindenmayerova systému v přírodě a užití fraktálů v technice.

Pro prezentující žáky byl takto netradičně vedený webinář výzvou, neboť sami vybírali obsah, který museli vysvětlit, ukázat na příkladu a zpracovat prezentaci. Videokonference se po všech stránkách vydařila a mně nezbývá nic jiného, než poděkovat hlavní organizátorce projektu Mgr. Haně Ulíkové ze Střední průmyslové školy v České Lípě, která téma vymyslela a celý projekt koordinovala.

A jak viděli naši prezentující takto netradičně vedenou hodinu matematiky? Přečtěte si v příspěvku Terezy Hovorkové ze třídy 3.A Gymnázia Oty Pavla:

Dne 28. února 2019 se naše škola zúčastnila webináře Safra, fraktál? Měla jsem možnost se na tomto zajímavém projektu podílet jako jeden z přednášejících. Díky webináři jsem pronikla hlouběji do tajů fraktálů, konkrétně jsem se zajímala o Lindenmayerovy systémy, které jsem před tím neznala. Tvoření fraktálů mě zaujalo a bavilo. Netušila jsem, že může být v přírodě tolik zajímavých úkazů. Projekt mě obohatil nejen vědomostně, ale také jsem musela zvládnout trému, která byla obrovská. Myslím si, že naše přednesy byly velmi povedené. Nyní jsme o plno informací chytřejší a nemusíme se bát otázky: „Co je to fraktál?“

Jana Hrkalová, Gymnázium Oty Pavla

By

04/03/2019

Parlament – studenti (nejen) sobě!

04/03/2019 | By |

Článek, který se vám právě dostal do rukou, si klade nemalé ambice. Vznikl totiž proto, aby
reflektoval fungování a úspěchy Studentského parlamentu Gymnázia Oty Pavla, za nimiž se skrývá spousta hodin mravenčí práce mimo školu. Do dvou hodin zasedání měsíčně, které nám mimochodem profesoři bez výhrady a laskavě omlouvají, se prostě nemůže vejít tolik. Je třeba plánovat, zjišťovat informace, obeznamovat se vším spolužáky, zařizovat akce, ale také se průběžně informovat o nových kampaních, které by mohly studentstvo obohatit. Každá z deseti tříd školy má svého zástupce či zástupkyni, vyššími pravomocemi a také zkušenostmi disponují čtyři členové Rady, kteří mají zjednodušeně řečeno na starosti chod našeho uskupení. Náš Studentský parlament funguje na podobném principu jako ten státní: zástupci tříd přicházejí na zasedání diskutovat o podnětech od svých spolužáků, nově byla zřízena schránka na podněty a připomínky ze strany studentů. Dalšími body k projednávání mohou být i připomínky členů pedagogického sboru. Studentský parlament se podílel i na obsahu Projektového dne, ten druhý v letošním školním roce by potom studenti chtěli připravit z velké části sami. Nedlouho po něm se bude konat náš unikátní celoškolní bleší trh, kde budou moci všichni cokoli prodat, vyměnit, nebo darovat. Detaily konání blešího trhu zatím domlouváme, ale rádi bychom ho uspořádali někdy v brzkém létě, kdy ho budeme moci připravit i venku.

Stejně tak bychom rádi spolupracovali s Dětským domem Charlotty Masarykové na Zbraslavi, kterému bychom rádi předali hračky a plyšáky, které vybereme v celoškolní sbírce. Ze strany dvou studentek druhého ročníku zase přišel nápad zřídit ekologický kroužek, který by sdružoval studenty, kteří se zajímají o ochranu životního prostředí a chtěli by pomáhat planetě Zemi. S tím úzce souvisí akce připravovaná ke Dni Země. Jako spousta jiných dobrovolníků by se i někteří studenti z GOP rádi podíleli na práci přímo v terénu a vyčistili tak malebné okolí Berounky od odpadků.

Veškeré dění z parlamentu si mohou zájemci přečíst v zápisech ze schůzek, které visí na naší nástěnce. Všechny informace též zástupci tříd předávají svým spolužákům při třídnických hodinách či o přestávkách. Co se týče zvlášť důležitých sdělení s obecnou platností pro všechny studenty a členy pedagogického sboru, jsou tyto skutečnosti sdělovány prostřednictvím školního rozhlasu, aby se dostaly ke každému. Na zasedáních je kladena zvláštní péče hlavně připomínkám, které se mohly naskytnout ještě před Studentským parlamentem a mohou proto být akutní, dále pak připomínkám, jejichž kladné vyřízení bude mít dlouhodobý pozitivní efekt na spokojenost studentstva (=tedy také zlepšení studijních výsledků). Takovýmito palčivými tématy, které bylo třeba řešit bezodkladně, byla například přestavba vchodu do školy pro studenty, na kterém mnozí shledávají mnoho nedostatků. Nejčerstvějším úspěchem Studentského parlamentu je také zařízení automatu na studenou, ale především horkou vodu, takže si každý bude moci pochutnat na šálku kávy nebo čaje. Abyste mohli nahlédnout pod pokličku aktuálního dění, prozradím vám, že momentálním bodem číslo jedna je na programu výroba školních mikin. Ihned po předání návrhu studentům se někteří horlivější z nich pustili do tvorby úctyhodného množství grafických návrhů, týkajících se nějakým způsobem naší školy. A já se pochopitelně, stejně jako moji spolužáci, těším, až si novou mikinu obléknu a také na vše, co v budoucnu školní parlament ještě zařídí!

Vojtěch Horký, 3.A

By

27/02/2019

Od trilobitů přes antiku až ke Grand Canyonu aneb Projektový den

27/02/2019 | By |

Letos se už podruhé uskutečnil Projektový den, den plný přednášek a workshopů. 31. ledna jsme na gymnáziu přivítali odborníky různých oborů, kteří se podělili o své znalosti a dovednosti s našimi studenty. Tento rok jsme použili jiný způsob zpětné vazby. Na nástěnce u hlavního vchodu byl prostor ke studentským reakcím – po dvou týdnech jsem téměř panické papíry z nástěnky sundala. Někde se stala chyba.

Dlouze jsem tento problém zvažovala, níže můžete vybrat podle vás správnou možnost.

Studenti nenapsali své příspěvky, protože:

  1.  to nebylo na známky
  2.  je nic nezaujalo
  3.  mají problémy se psaním
  4.  nepodařilo se jim zformulovat jejich (jistě moudré a podnětné) myšlenky
  5.  se v přízemí nezdržují spěchajíce do výuky, nebo v opačném směru na oběd
  6.  nikdy jak na potvoru neměli u sebe psací potřebu
  7.  ………………………………………..(doplňte si vlastní názor)

Ti, kteří zareagovali, napsali např.:

Zajímavé příhody ze života. Neuvěřitelné, jak to v Izraeli (ne)funguje – náboženství (především ortodoxní) může komplikovat běžný život. (A. Vavřík: Judaismus a zrození izraelského národa)

Účastníci této přednášky by měli mít tuhý kořínek. Zajímavé, až neuvěřitelné :). Obdivuji pokročilost dnešní medicíny, šikovnost a trpělivost kardiochirurgů. (B. Janek: Kardiologie všedního dne)

Přednášející byl příjemný. Dal do toho srdíčko. Dobré rekvizity. (Š. Rak: Krásy Českého krasu)

Skvělá atmosféra. Občas nebylo Jankovi rozumět. Perfektní. Plno zajímavostí a tipů, co navštívit, velmi inspirativní. Nechtělo se odejít. Kéž by to bylo delší! Oceňuji odvahu bojovat proti „šmejdům“. (J. Rubeš: Jak provázíme miliony turistů po Praze)

Energický, pozitivní výklad. Rozhodně se tam někdy podívám (snad)! Zaujala mě striktní pravidla a předpisy pro chování v této krásné krajině. Sympatický chlapík! (J. Topič: Expedice Grand Canyon)

Přednáška mě bavila. Bylo vidět, že pana profesora téma baví a hodně o něm ví. Moc jsem si přednášku užila. Bylo to takový nematný neslaný. Zajímavé postřehy a myšlenky. (I. Prchlík: Antika ve filmu: historie vs. fikce)

Fraktály byly lepší. Oceňuji energii, entuziastický výklad. (A. Šarounová: Egyptský starověk a jeho stavitelství)

Bylo to skvělé. Výborná organizace! Velice sympatický pán, naučil jsem se mnohem víc než pasivním posloucháním celodenní přednášky. (I. Bárta: Portrét ve školním fotostudiu)

Velmi zajímavá přednáška. Škoda, že nebyla delší. (A. Sumová: Hodiny v našem těle)

Pro mě to bylo moc jednoduché, ale jinak povedené. Přednáška se mi líbila. Dozvěděla jsem se hodně nových informací a porozuměla jsem jim. (O. Brůha: Od Keplera k Einsteinovi a v čem se Newton mýlil)

Poutavý výklad. Možnost interakce se starými foťáky. Zajímavé fotky z historie GOPU. Začátek trochu nudný, ale možnost prohlédnout si staré fotky a pracovat se starými foťáky byla skvělá. (J. Neubert: Historie fotografie)

Pecka. Skvělé! Inspirativní. Výklad byl přirozený. Příjemná rodinná atmosféra. (J. Topič: Expedice Karnali Himalay)

Bylo to naučné a zároveň vtipné a interaktivní se třídou (Potraviny pod lupou)

Zažili jsme netradiční dopoledne plné inspirativních myšlenek. Díky patří přednášejícím i těm, kteří program domluvili. Speciální poděkování patří studentům, kteří sami iniciativně oslovili zajímavé osobnosti.

Pavlína Krupová

By

25/02/2019

Pozvánka na webinář Safra, fraktál?

25/02/2019 | By |

28. února 2019
8:55 – 9:40

Láká vás netradiční vyučovací hodina matematiky vedená žáky Střední průmyslové školy v České Lípě, Gymnázia v Jihlavě a Gymnázia Oty Pavla prostřednictvím videokonference?

Nejste si jisti, co se vlastně za slovem fraktál skrývá? Viděli jste ho někdy? Sáhli jste si na něj? A chtěli byste se o fraktálech dozvědět více?

Neváhejte se přihlásit prostřednictvím registrace na portále www.veskole.cz

https://www.veskole.cz/vzdelavani/detail-aktivni-5500

Více informací se dozvíte v článku hlavní organizátorky webináře Mgr. Hany Ulíkové, učitelky matematiky Střední průmyslové školy v České Lípě.

http://www.veskole.cz/clanky/safra-fraktal

Na on-line setkání se společně se  studenty 3.A, 5.S a 4.A Gymnázia Oty Pavla těší: Jana Hrkalová, Jitka Frouzová, Zdeňka Veselá, Luděk Sedlák a Pavel Novotný

By

25/02/2019

Vyhodnocení Projektu 100 OSOBNOSTÍ REPUBLIKY

25/02/2019 | By |

Před Vánoci jsme uzavřeli hodnocení Projektu 100. Byli vyhlášení vítězové i ti, kdo se ocitli těsně „pod bednou“. Tři měsíce jsme se pohybovali v mimořádné galerii obrazů našich význačných osobností, vytvořených našimi studenty. Výstava byla skončena, obrazy sundány, uloženy do bezpečí, odkud se výběr podívá i trochu do světa – několik škol projevilo zájem o prezentaci našich posterů. Proto tento projekt bude (neplánovaně) i putovní. Máme z toho radost, příkladů dobré práce není nikdy dost! Je to zadostiučinění pro ty, kteří obrazům věnovali svůj drahocenný studentský čas, zároveň je to pro tytéž (i pro další) motivace k nové aktivitě a může se to stát i inspirací pro jiné.

Nejlepší postery 100 osobností REPUBLIKY

(dle hlasování 23 učitelů)

1. Otto Wichterle (14 bodů) – Alžběta Čechová, Viktorie Dlouhá, Josef Slavík

2. Tomáš Baťa (13 bodů) – Sára Horejšová, Vasyl Komarnytsky

3. Toyen (12 bodů) – Petr Berdych, Antonie Hradilková, Tereza Voltová

4. Karel Kryl (9 bodů) – Hana Boháčová, Nina Cunninghamová, Jolana Šádková

5. – 13. (7 bodů)

Zdeněk Burian – Tereza Procházková, Kateřina Špačková, Tereza Špačková

Jaroslav Hašek – Eliška Bártová, Eva Fojtíková, Michaela Majerová

Václav Havel – Adéla Hovorková, Anna Laštovičková, Veronika Padevětová

František Kupka – Martina Drdáková, Kristýna Dvořáčková, František Pírek

Tomáš G. Masaryk – Viktorie Kuncková, Theodor Nauš

Alfons Mucha – Daniela Panýrková, Veronika Štěpánová, Klára Zdeňková

L. Smoljak + Z. Svěrák – Ivana Měchurová, Alžběta Musilová, Kateřina Vrtišková

František Vláčil – Michaela Klečková, Anna Lánská, Mariana Vlková

J. Voskovec + J. Werich – Ester Horálková, Elena Šádková, Michaela Váňová

  • 56 posterů získalo alespoň 1 hlas

Pavlína Krupová

By

19/02/2019

Pozvánka na maturitní ples tříd 6.S a 4.A

19/02/2019 | By |

Vážení, zveme Vás na maturitní ples tříd 6.S a 4.A, který se uskuteční 21. února, 2019 od 19:00 ve vinohradském Radiopaláci, Vinohradská 1789/40, Praha 2.

Naši drazí, naši milí,
píšeme Vám v této chvíli
novou zprávu o plese
radostí Vy třeste se!
Kéž srdce Vaše zaplese,
že již nastává ten den,
kdy maturant, nejeden,
potomek šerpu ponese.

Kdy se slavnost ukoná?
Nu, jednadvacátého února!
Přijďte zhlédnou naši štaci
ve čtvrtek, v Radiopaláci.
Kéž srdce Vaše zaplese,
až Vás švarně vyzve k tanci,
neříkejte ne, své dceři, svému kanci,
potomek šerpu ponese.

V kolik se slavnost ukoná?
Nu, až odbije sedmá hodina!
U dvéří budeme všecky vítati,
Neupejpejte se, vezměte i pramáti.
Ať i její srdce zaplese,
až u stolu sejde se rodina
u šampaňského, u vína,
potomek šerpu ponese.

Šrajtofle s sebou s výplatou,
ať máme maturitu bohatou,
a nikterak se nekroťte
do plachty peníz zahoďte
a srdce Vaše zaplese.
Pak již přijde maturita,
pro někoho jen formalita,
potomek šerpu ponese.

Čekáte na balady této poučení?
Cha, pražádného tady není.
Zato srdce Vaše zaplese,
až potomek šerpu ponese.

By

01/02/2019

SPORTOVNÍ LYŽAŘSKÝ KURZ 2.S (12. – 18. 1. 2019)

01/02/2019 | By |

V sobotu odpoledne jsme s naší třídou odjeli na lyžařský kurz. Špindlerův Mlýn nás uvítal s otevřenou náručí a u autobusu jsme se potkali s našimi spolužáky z 1.A.

Všech sedm dní jsme strávili ubytovaní v útulné horské chatě Horalce. Jídlo bylo vynikající, dostávali jsme teplé obědy i večeře, a k snídani byla možnost výběru ze švédských ministolů.

V neděli probíhalo rozdělení do družstev a následně náš první společný lyžařský výcvik. Další dny jsme už jezdili takto rozřazení do tří družstev – první družstvo pod vedením pana profesora Dostála statečně sjíždělo i černé sjezdovky, druhé vedla z počátku paní profesorka Marešová, ale později to převzal pan profesor Sedlák, a ve třetím družstvu žáci na pohůdku lyžovali po boku paní profesorky Markové.

V pondělí jsme si při odpočinkovém odpoledni udělali procházku do Špindlerova Mlýna. Navštívili jsme tamní infocentrum, zastavili se v cukrárně, a rozloučili se s paní profesorkou Marešovou.

Následující dny probíhaly víceméně podle stejného řádu. Ráno jsme se po vydatné snídani odebrali na svah, odpoledne jsme si pro změnu nazuli běžky. I přes to, že mnozí z nás na nich stáli poprvé v životě, se povedlo všechny výlety zdolat ve většině případů bez vážných zranění. Večer jsme na denním rozkazu dostávali od profesorů důležité informace k nadcházejícímu dni, a poté nás čekala přednáška nebo volná zábava až do večerky. O historii lyžování nás poučil pan profesor Sedlák, a o lyžařské turistice nám něco řekl pan profesor Dostál. Náš spolužák, závodní lyžař, nám ukázal, jak se profesionálně starat o své lyže.

Všichni jsme si užili zpívaní s paní profesorkou Markovou nebo hraní her ve společenské místnosti, a vsadila bych se, že se nám nikomu nechtělo domů. Máme plno nových úžasných vzpomínek, a těšíme se na další zážitky, které jako třída s panem profesorem Dostálem ještě zažijeme.

Michaela Šimánková a Dominika Šrámková, 2.S

By

01/02/2019

PRIMÁRNÍ PREVENCE A KARIÉROVÉHO PORADENSTVÍ na GOPu

01/02/2019 | By |

Na našem gymnáziu vznikl pilotní program primární prevence a kariérového poradenství.
Spočívá v propojení obou složek tak, aby aktivity spojené s prevencí a kariérovým poradenstvím byly smysluplné, systémové a přinášely konkrétní výstupy. Navázali jsme spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou s letitými zkušenostmi s realizací preventivních programů, která u nás povede bloky primární prevence zaměřené zejména na posilování pozitivních vztahů ve třídě a pozitivního sebehodnocení. Zařadili jsme do běžné výuky preventivní témata i témata ze světa práce (jak se ucházet o práci, jak psát motivační dopis, jak se připravit na pracovní pohovor…) Dále chceme navázat spolupráci s externími subjekty v oblasti kariérního poradenství (již spolupracujeme např. s CERGE – vzdělávacím institutem při Universitě Karlově, který realizuje výzkumy v aplikované ekonomii), podporujeme studenty v zapojení se do mimoškolních aktivit vztahujících se k těmto tématům (např. účast na studentském evropském parlamentu, na konferenci Free Spirit,…) zveme do výuky zajímavé hosty (učitele z VŠ, odborníky z praxe, bývalé studenty), navštěvujeme státní instituce (Parlament a Senát ČR, Český rozhlas, ČNB,…). Všechny tyto aktivity by měla zastřešovat studentská portfolia, kam si budou studenti zakládat doklady o svých aktivitách a úspěších (účast na zajímavých seminářích, projektech, školní úspěchy, olympiády, mimoškolní aktivity – sportovní, hudební apod.). Tato portfolia by měla studentům usnadnit zmapování jejich kompetencí a pomoci jim při volbě kariérního směřování.

Reakce na preventivní program – studenti 1.S

„Bylo úžasné dozvědět se něco víc o spolužácích a zahrát si s nimi zábavné hry.“

„Díky programu se mi hned zlepšil den po té, co jsme si navzájem při hře Lednice psali, co máme na druhých rádi.“

„Nejzvláštnější a zároveň nejzajímavější bylo dozvídat se přání ostatních spolužáků.“